Виенска закуска в Гранд Хотел Будапеща

28. Februar 2015 | By | Reply More

Носталгията по обединена Австро-Унгария, разказана с много хумор и поднесена в опаковка от виенски сецесион и прекрасен актьорски състав

текст Нора Динчева

grand hotel budapeshtaЕдин от начините да разберете, че е дошъл края на работната седмица, е да се отдадете на кулинарен мързел, никакво кафе на крак, обезмаслено мляко или суха кифла. Заслужавате само най-доброто, поднесено под формата на закуска и то с прекрасен филм.

Филмова закуска

Построено още през 1912 г., VOTIVKINO е едно от най- старите кина в Австрия, с богата история, която през 80- те години е била почти на път да приключи в архивите на града. Киното е спасено като по чудо от фалит и от квартално забавление постепено се превръща в институция. Предложенията варират от филмови фестивали, през бебешко кино, нощни прожекции с винен привкус и разбира се закуска в кино зала.

Всяка неделя от октомври до юни може да се насладите на типичната си виенска закуска в компанията на един филм.

На 1. 03. 2015 от 12.15 ч. в VOTIVKINO, Виена ще се прожектира Гранд Хотел Будапеща”.

хотел 2

Рейф Файнс и Тилда Суинтън в сцена от филма

Гранд Хотел Будапеща

Филм, който от 2014, когато излезе на големия екран, не престава да печели награди и то в различни категории. От най-добър игрален филм, категория мюзикъл (Златен глобус 2015), до заслужените награди за филмова музика, грим, костюми, прически и декори на филмовата академия на САЩ. Англиските отличия БАФТА също дадоха високи оценки за творбата на Уес Андерсън.

Но не свтовното признание прави творбата успешна, а нейната чувствителна нишка, базирана върху изпъстрения със събития период между първата и втората световна война. Носталгията по загубената Австро-Унгария се преплита в различните истории поднесени от Андерсън, който реди картини през призмата на европейската душа. В библиотеката на американския Конгрес, режисьорът открива забележителен архив от фотолитографии от края на 19 век. Вдъхновен от европейската архитектура и нейният разцвет по време на Belle Époque, екипът избира дълго мястото за снимки. Сюжетът се завърта около фасадата на приказния хотел и образа на мосю Густав Ейч (великолепния Рейф Файнс).  Внезапната и загадъчна смърт на знатната мадам Ди (неузнаваема Тилда Суинтън) и един оставен в наследство портрет на Момче с ябълка заплитат шеметна интрига с множество колоритни герои.

Закачливо намигане към виенската сладкарска традиция откриваме в сладкишите на въображаемата Мendl’s Patisserie, чийто прототип са сладкарниците Demel и Aida във Виена.

Въпреки, че филмът може да се тълкува като едно огромно уважение към европейската култура, захаросани моменти и патетични речи напълно липсват. Детайлите са мислени с много изискан вкус и резултатът е един магичен свят, истинска визуална експолозия. Персонажите са дълбоки и отговарят изцяло на литературното вдъхновение на Андерсън, австрийският писател Стефан Цвайг.

Стефан Цвайг и обединена Европа

Няколко дни след карнавала в Рио през 1942 г. идва новината, че Сингапур е завзет от Япония, английската флота – разбита, а генерал Персивал е подал оставката си. Към това се прибавя и вестта за подготовката на итало-германските войски да завземат Суецкия канал. На 23 февруари същата година, измъчен от отчаяние и чувство за безизходица, австрийският писател Стефан Цвайг слага край на живота си в бразилския град Петрополис, където се е преселил след бягството си от Европа. Преди броенни дни е приключил последната си творба “Шахматна новела”, която чак през 1974 г. успява да впечатли публиката, говореща немски език.

Само 4 години преди това, след Аншлуса през 1938 г., заради еврейския си произход, произведенията му са напълно забранени в Австрия и Германия. Завинаги напуска родното си място и започва да пише от кабинета си в Лондон. Сърцето му е объркано, за него Втората световна война е неизбежна и бъдещето на Европа е заложено на карта. Ражда се “Нетърпеливо сърце”(1939 г.). В същата година на 26 септември, на погребението в Лондон на един от най-добрите му приятели Зигмунд Фройд, Цвайг говори отново за разпадащия се стар континент. Писателят е смятан за основоположник на австрийската психологическа драма, като се спекулира че голяма част от първите му творби, които описват душевни състояния на жени, са именно богатите пациентки на приятеля му психоаналитик.

Малко известен е фактът, че произведенията му са политически послания, закодирани в многопластови характери и лични драми. Точно в навечерието на установяването на Третия райх той призовава за създаване на европейски обединени щати. Смята, че световната история представлява океан от събития, които се извършват на приливи и отливи, подобно на човешкия живот и филмите, които го пресъздават.

Оригинално заглавие: The Grand Budapest Hotel

Език: английски

Жанр: драма, комедия

САЩ/Германия, 2014, 100’

Режисьор: Уес Андерсън

С: Тони Револори, Рейф Файнс, Едуард Нортън, Оуен Уилсън, Тилда Суинтън, Джуд Лоу, Бил Мъри, Ейдриън Броуди, Харви Кайтел, Уилям Дефо, Сърша Ронан, Том Уикинсън

Category: Aвстрия, Виена, залцбург, изкуство, кино, култура, Меланж, политика

Leave a Reply