25.3 C
Виена
четвъртък, 11 август, 2022
spot_img
Още
    НачалокултураизкуствоГласът на багрите

    Гласът на багрите

    -- Реклама --

    Текст Христина Въчева

    На 10-ти декември, в навечерието на големия християнски празник Коледа, Международна художествена галерия  „Марциарт“ в престижния квартал Епендорф в Хамбург отвори врати за петима художници и фотографи от САЩ, Япония Германия и  Нидерландия. Двама от тях,  Василен Васевски от Чикаго, САЩ и Емилия Юкер от Хамбург, Германия  са българи, възпитаници на българската живописна школа и в момента живеят в чужбина.  Художници, които поднасят откровенията на своите души върху бялото платно: от първите стъпки до израстването им като творци през влиянието на семейство и учители, през откриването на нови теми, техники и естетически виждания. С богатството на идеи, форми и цветове, женски образи и абстрактни рисунки, днес те са част от световната модерна живопис на 21-ви век. Съвместната концепция на Емилия Юкер и Василен Васевски има интересни внушения и особена ритмика в изобразяване хармонията в природата, човешката красота и музиката. Така се ражда и името на тяхната експозиция „Магическа реалност“. От изложените картини на двамата творци блика особена енергия и оптимизъм.

    Експозицията бе открита от куратора Марион Цимерман, която представи авторите. Тя отбеляза „мекотата и липсата на контур в картините на Василен Васевски, изящното поставяне на цветовете в тях, нежността като стил на изразяване“.

    По професия Емилия Юкер е научен работник (инженер-химик, доктор на естествените науки), но открива призвание и в онази странна магия, наречена  изкуство. Завършила специалност „рисуване“ в Народния университет в северния мегаполис, тя участва в много изложби, твори в Операта и в Елбхармонията –  една от най-модерните концертни зали в Европа с брилянтна акустика. Две линии, две начала, научната и творческата  се преплитат  в нея, за да родят един уникален проект, наречен  „Клангкартини“ (“Klangbilder“).  В изложбата художничката участва с пет от тях.

    От три години Емилия Юкер  работи с Марина Савова  като представя картини, рисувани под нейно концертно изпълнение в Лайзхале и Интернационалната академия „Алфред Шнитке“ в Хамбург: докато публиката слуша рояла под пръстите на Марина, върху белия лист на Емилия се раждат музикални диаграми, които тя  изписва с двете си ръце  в различни цветове. Творческият процес продължава в студиото ѝ, където художничката нанася  всичко така, че да се получи картина и оцветява според  нейните интуитивни  представи и фантазия. Магията  на живописните ѝ платна довършват маслените и акрилните бои, експериментите с различни техники и многопластови нанасяния на бои, които придават блясък на картините. Събуденото ѝ вдъхновение от композиторите романтици  „ражда галопиращия кон“ на Брамс -„Унгарски танц №1 и други картини по музика на Йоханес Брамс, Феликс Менделсон–Бартолди, Фредерик Шопен и Роберт Шуман – валсови композиции, „Ноктюрно оп. 27,“ „Мечтание“ и други.  Двете дами Марина и Емилия вярват, че музиката на романтиците извира от линиите и фигурите, за да ни потопят в онази хармония в изкуството, която лекува най-добре и прави света по-добър и светъл.

    Емилия Юкер със съпруга си пред картината с галопиращия кон на Брамс, Унгарски танц 1

    Вдъхновението от  Бетовеновата кантата за хор и оркестър “Meeresstille und glüskliche Fahrt“ Op.112 /в свободен превод „В тихо море и щастливо завръщане към брега у дома,“  композирана  по стихове на Гьоте, с диригент  Кент Нагано, изпълнена в Елбхармонията се излива  в още едно творение , което  публиката приема с голям интерес.   

    Във втория проект на  художничката „Абстрактно изкуство“ са представени пет картини,  в ярки цветове, които създават весело настроение, една от тях -„Синьото сърце“,  краси витрината на Галерията .

    Василен Васевски завършва Националната художествена академия в София през 1993.  Две години по-късно се установява в САЩ, където усвоява загадките на “комерсиални изкуства“ в Индиана-Пардю Юнивърсити. Професор по рисуване и дизайн в Илинойския институт по изкуство, днес той живее и работи в Чикаго. Утвърждава се като професионален художник с над двайсетгодишна кариера. През годините активно творчество е направил  150 общи  и 20 самостоятелни изложби в Европа и САЩ. Творецът на багри и цветове е инициатор в създаването на група „Български художници зад граница“, развива активна културна дейност сред българската общност в Чикаго. Автор на няколко белетристични книги, с последната – романът „Корени“, която бе представена онлайн  през декември  в Хамбург, израства като  родолюбец,  верен на родовата и националната българска памет.

    FEIA APP

    В експозицията на Галерията, 8 картини, рисувани през последните две години, ни запознават с неговия живописен почерк. Верен на своя стил „метафизически романтизъм“, художникът съчетава интерес към  мистичното и загадъчното с някои от най-характерните черти на романтизма в изкуството на 18 – 19-ти век. В тях личи стремежа на автора към автентичност и искреност на изказа, повишена емоционалност  и отразяване  на вътрешната  му визия. Според него, „метафизичното е опит да погледнем отвъд това, което виждаме около нас,  да открием нещо от вътрешните закони на света, а романтичното – допълва художникът – е поетичното усещане за света – то се отразява в търсенията ми  предимно в женските портрети“. Неговите женски образи са винаги с притворени очи, нежни и загадъчни, те нашепват тайни, в тях  присъства  топлата нишка на  личния спомен и това ги прави още по-вълнуващи. Белезите на преживяното и въображаемото се сливат в една по-светла палитра, за да се роди онази  енергия, която изкуството излъчва като естетическа мощ. Следва максимата на немския художник Каспар Давид Фридрих, който казва, че „чувството в артиста е неговия закон“ и работи от много години в тази насока.

    Предпочитаната техника с маслени бои му позволява да постигне най-добра изразителност на цветното съчетание с любимата му пастелност и преливане на багрите. А тушът и четката  му помагат  да изрази спонтанно идея или настроение. 

    Като прелюдия към тази магична атмосфера на електронното пиано  Нина Нейчева извайваше класически интерпретации по творби на Брамс, Шопен, Шуман и Бетовен, по които са рисувани кланг–картините след кратко обяснение от авторката им. Прозвучаха и български  народни ритми, които публиката прие възторжено.

    Гласът на багрите в картините на двамата художници тази вечер заговори за послания, към които не можеш да останеш безразличен: изкуство , което ни  образова и вдъхновява, кара ни да полетим на крилете на мечтите, за да открием повече красота и светлина в този свят.

    Въпреки страха от пандемията вернисажът събра  ценители на изкуството и премина успешно.

    Експозицията  може да се види до 12-ти януари 2022 година на адрес: Hamburg 20259, „Eppendorfer Weg“ 110.

    СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

    Реклама

    Календар

    Реклама

    Последвайте ни

    Реклама

    Абонамент за бюлетин

    Реклама

    Последни публикации